Egyszer írtam egy drámát.

Miközben elindultam vele úgy, ahogyan minden normális író is, valami tévedés folytán azt hittem, hogy a lakóhelyemhez legközelebbi színházhoz is el kell juttatnom. Illendőségből: hogy majd ne lehessen nagyképűnek mondani engem. A színház titkárnői kb úgy néztek engem egy műkedvelő vidéki kántortanítónak, mint ahogyan én őket picsáknak. Próbáltam megértetni velük, hogy én nem Mézga Géza vagyok, mert abban a rajzfilmben van olyan szinidirektor, aki minden pénteken egytől kettőig fogadja a dilettánsokat és egyéb önjelölteket. Mondták a titkárnők, hogy rendben, látják ők, hogy nem Mézga Géza vagyok, és azt is elhiszik, hogy jelent már meg novellám nem is akármilyen helyen úgy, hogy azt se metszik, szőke vagyok -e vagy barna, de az igazgató úr akkor is nagyon elfoglalt, és tuti biztos, hogy rá se néz a kéziratra. (Nemhiába jelentős művész, többekközött író is ő, úgy viselkedett tehát, mint a megyei közig'hivatal vezetője.) Hanem van nekik egy ötletük, egy [bizonyos név] ő olvas most a színháznak, megadnák akkor a címét, neki küldjem el, majd ő azután az igazgató urat tájékoztatja, ha a kézirat érdemes. Ők megértenek engem, hogy én a jelentős drámaírónak szeretném a kéziratomat megmutatni, de értsem meg azt is, az igazgatóúr tényleg nagyon elfoglalt. Jó, fölírtam a bizonyos nevet.

Rögtön föltelefonáltam egy ismerősömet és bemondtam neki a nevet: tudja-e, kicsoda. Jó, ha az ember tudja, kinek adja oda olvasni a kéziratát. Nem írnám itt le, mit mondott az ismerősöm a bizonyos név jellemzésre, viszont hozzátette, úgy tudja, világnagy mázlija van a pasasnak, mert valahonnan csak azért húz egy rendes fizetést, hogy olvasson, és ha őneki egyszer az életben ekkora szerencséje lehetne, akkor ő cseszne minden más munkára és csak olvasna, olvasna, olvasna, még azt is elolvasná, amiért fizetnék, beleférne a munkaidejébe. Megvígasztaltam az ismerősömet, hogy egyszer, még gyerekkoromban volt ilyen szerencsém, a germersdorfi cseresznye szezonja előtt két hétig seregélyriasztó voltam, közben kiolvastam Hemingway-t, a magyar esszépanoráma három kötetét, és Németh László összes műveit. Nem lehetek ilyen értetlen, idegesedett be az ismerősöm, hát akkor mint seregélyriasztót fizettek! De ő szakmányban olvasó szeretne lenni. És jellemző, hogy egy ilyennek van ekkora mázlija, mint [bizonyos név]. Megkérdeztem az ismerősömet, hogy szerinte olvasni fogja -e a kéziratomat a bizonyos név. Te teljesen hülye vagy vagy megjátszod csak? -azzal rámvágta a telefont.

Címkék: szakmányban olvasó

A bejegyzés trackback címe:

https://citera.blog.hu/api/trackback/id/tr551380382

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lev Alekszejevics Nyunyeszkij · http://evacuo.blog.hu/ 2009.09.14. 20:08:29

oztán a drámával mi lett? vagy itt akadt el?

magyar-magyar szótár 2009.09.15. 06:17:28

@Borzavár neves történetjének krónikása: Mi lett vóna. Dilettáns vidéki paraszt fabrikálása. Majd lesz belőle nemsokára idecopyrva részlet, hogy jól elrettenhess!

Lev Alekszejevics Nyunyeszkij · http://evacuo.blog.hu/ 2009.09.15. 17:50:37

@magyar-magyar szótár: és az is majd a kismagyar rögvalóságról mutat képet posztmodern eszközökkel? (szadista kérdés, olyan ejdejófej-hűdetájékozott újságíró ízű)

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.09.17. 02:57:35

kedves volt osztálytárs a brüsszeli operában korrepetítor és orgonista.
kint élt már egy ideje, ösztöndíjjal a helyi zeneakadémián (az itthonit 10 évesen kezdte), szóval nem volt se kezdő, se ismeretlen (nyert mindenféle nemzetközi fesztiváldíjakat gyerekkorától).
olvasott egy hírdetést, hogy korrepetítort keresnek az operába, nem kevés pénzért, kb. egy vezető beosztású bkv alkalmazott fizetése pótlékokkal és prémiumokkal, úgyhogy megjelent, hogy akkor ő audienciázna.
kérdezték, hogy kit keres? hát jött próbajátékot tartani. mire? korrepetítorra. itt olyat nem keresnek. nem értette.
aztán egy jóakarója - magyar eurokrata diplomata - elmagyarázta neki: otthon kell kis fogadásokkal egybekötött házikoncerteket adnia, és begyűjteni a neveket. 20-30 előadás után lett egy név bentről, lett soron kívüli audiencia, és kiderült, tényleg nem szarral gurigázik, úgyhogy megkapta azt az állást, amire kerestek ugyan embert, csak meghallgatást nem szerveztek soha.
süti beállítások módosítása